ct1.03 가톨릭 서문 Catholic Prologue

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__☆ ct1.03 가톨릭 서문 Catholic Prologue 1.03
신앙의 전달 - 교리교육 Handing on the Faith: Catechesis
__# 004. 교회안에서 그리스도의 제자들을 양성하고, 사람들이 예수님께서 하느님의 아들이심을 믿고 또 그렇게 믿어서 그분의 이름으로 생명을 얻도록 도와주며, 그러한 생활로 그들을 이끌고 가르쳐서 그리스도의 몸을 건설하는 모든노력을 한데 일컬어 일찍이 교리교육이라고 하였다.
__# 004. Quite early on, the name catechesis was given to the totality of the Church's efforts to make disciples, to help men believe that Jesus is the Son of God so that believing they might have life in his name, and to educate and instruct them in this life, thus building up the body of Christ.
__# 005. 교리교육이란 일반적으로 어린이와 젊은이 그리고 어른들을 위한 신앙교육을 의미한다. 여기에는 청중들을 완전한 그리스도인 생활로 이끌어 들이려는 목적에서 유기적이고 체계적인 방법으로 그리스도교 교리를 가르치는 교육이 포함된다.
__# 005. Catechesis is an education in the faith of children, young people and adults which includes especially the teaching of Christian doctrine imparted, generally speaking, in an organic and systematic way, with a view to initiating the hearers into the fullness of Christian life.
__# 006. 교리교육은 서로 혼동해서는 안되겠지만 교회의 사목적 사명의 요소들과 관련을 맺고 있다. 이 요소들은 교리교육의 일면을 지닐수도 있고, 교리교육의 준비단계일수도 있고, 교리교육의 결과일수도 있다. 그것은 최초의 복음선포 곧 신앙을 불러일으키기 위한 선교적 설교, 믿음의 이유들을 찾는일, 그리스도인의 생활체험, 성사의 거행, 교회공동체에 완전히 참여함, 사도직과 선교생활의 증거 등이다.
__# 006. While not being formally identified with them, catechesis is built on a certain number of elements of the Church's pastoral mission which have a catechetical aspect, that prepare for catechesis, or spring from it. They are: the initial proclamation of the Gospel or missionary preaching to arouse faith; examination of the reasons for belief; experience of Christian living; celebration of the sacraments; integration into the ecclesial community; and apostolic and missionary witness.
__# 007. 교리교육은 교회생활 전체와 밀접한 관련이 있다. 교회의 지리적 확장이나 수적인 증가는 물론, 교회의 내면적 성장과 하느님의 계획에 호응하는 작업이 근본적으로 교리교육에 달려 있다.
__# 007. Catechesis is intimately bound up with the whole of the Church's life. Not only her geographical extension and numerical increase, but even more her inner growth and correspondence with God's plan depend essentially on catechesis.
__# 008. 교회의 쇄신기는 동시에 교리교육이 왕성하게 이루어지는 시기이다. 교부들의 전성기에 거룩한 주교들은 자기 직무의 중요한 부분을 교리 교육을 위해 바쳤다. 예컨대, 예루살렘의 치릴로 성인, 요한 크리소스토모 성인, 암브로시오 성인, 아우구스티노 성인과 그밖의 많은 교부들이 그러하다. 교리교육에 관한 그들의 저술들은 아직도 본보기로 남아 있다.
__# 008. Periods of renewal in the Church are also intense moments of catechesis. In the great era of the Fathers of the Church, saintly bishops devoted an important part of their ministry to catechesis. St. Cyril of Jerusalem and St. John Chrysostom, St. Ambrose and St. Augustine, and many other Fathers wrote catechetical works that remain models for us.
__# 009. 교리교육의 직무는 항상 공의회들에서 새로운 힘을 얻어 왔다. 그 예로서 트리엔트 공의회는 특기할 만하다. 트리엔트 공의회의 교령들은 교리 교육에 중점을 두었다. 여기에서 이 공의회의 이름을 따서 부르기도 하는 로마 교리서가 탄생했는데 이는 그리스도교 교리를 총괄하는 걸작이다. 로마 교리서는 교회의 교리교육을 놀라울 정도로 체계화하였으며 그결과 베드로 가니시오 성인, 가롤로 보로메오 성인, 투리비오 데 모그로베호 성인, 로베르토 벨라르미노 성인 등의 거룩한 주교와 신학자들이 수많은 교리서들을 펴내게 되었다.
__# 009. The ministry of catechesis draws ever fresh energy from the councils. the Council of Trent is a noteworthy example of this. It gave catechesis priority in its constitutions and decrees. It lies at the origin of the Roman Catechism, which is also known by the name of that council and which is a work of the first rank as a summary of Christian teaching. The Council of Trent initiated a remarkable organization of the Church's catechesis. Thanks to the work of holy bishops and theologians such as St. Peter Canisius, St. Charles Borromeo, St. Turibius of Mongrovejo or St. Robert Bellarmine, it occasioned the publication of numerous catechisms.
__# 010. 따라서 제2차 바티칸 공의회(바오로 6세 교황은 이 공의회 자체를 현대의 위대한 교리서로 평가하였다)에 뒤이은 쇄신 운동 가운데 교리 교육이 새로이 주의를 끌게 된 것은 전혀 놀라운 일이 아니다. 1971년의 「교리교육 일반지침」, 복음화(1974년)와 교리 교육(1977년)을 위한 세계주교대의원회의와 그에 따른 교황 권고인 「현대의 복음선교」(1975년)와 「현대의 교리교육」(1979년) 등이 이를 입증한다. 1985년의 세계주교대의원회의 임시총회는 ( 신앙과 도덕에 관한 모든 가톨릭 교리를 망라하는 교리서나 그 개요서가 편찬되어야 한다)고 요청하였다. 요한 바오로 2세 교황께서는 세계주교 대의원 회의의 이러한 요청에 전적으로 동의하여 이러한 요구는 세계교회와 개별교회들의 실제적인 필요에 완전히 부응하는 것임을 인정하고 그실현을 위해 모든노력을 기울였다.
__# 010. It is therefore no surprise that catechesis in the Church has again attracted attention in the wake of the Second Vatican Council, which Pope Paul Vl considered the great catechism of modern times. the General Catechetical Directory (1971) the sessions of the Synod of Bishops devoted to evangelization (1974) and catechesis (1977), the apostolic exhortations Evangelii nuntiandi (1975) and Catechesi tradendae (1979), attest to this. the Extraordinary Synod of Bishops in 1985 asked that a catechism or compendium of all Catholic doctrine regarding both faith and morals be composed The Holy Father, Pope John Paul II, made the Synod's wish his own, acknowledging that this desire wholly corresponds to a real need of the universal Church and of the particular Churches. He set in motion everything needed to carry out the Synod Fathers' wish.